Sentiment Analyse

Sentimentanalyse, ook bekend als opinion mining, is een methode om het sentiment te meten dat wordt uitgedrukt in een tekst, zoals een bericht op sociale media of een recensie op Google of uw website. 

Sentiment analyse is een moeilijk deelgebied van Natural Language Processing en Data Science. Taak is om uit een stukje tekst de emotie te herkennen.

  • “Ik had een zeer aangenaam verblijf met mijn gezin.” ( = positief)
  • “Ik ben teleurgesteld met de batterijduur van deze smartphone.” (= negatief)

Dit zijn de makkelijke recensies omdat je duidelijk negatieve woorden kan herkennen. Je zou de tekst kunnen vergelijken met een database met allerlei negatieve woorden.   Maar zo makkelijk is het niet altijd. De volgende zin bevat helemaal geen negatieve woorden en toch is het een negatieve recensie:

  • “Deze smartphone was zeer goed verpakt maar ik moest een week wachten op de bezorging!”

Verschillende ML technieken kunnen deze zinnen herkennen als zijnde negatief.

Waarom is Sentiment Analyse zo belangrijk?

In deze tijd van online businesses kan het veel tijd in beslag nemen om al uw social media accounts in de gaten te houden voor negatieve recensies. Negatieve recensies wilt u als business owner snel zien en alsnog goed afhandelen want dit kan potentiële klanten afschrikken. Automatische sentiment analyse kan daarom veel waarde creëren.

Contact